kasblog.punt.nl
Blije waanzin
De eerste dag op de lerarenopleiding kregen we een groot stuk papier, met daarbij de opdracht een woord op te schrijven dat weergaf welke eigenschap wij in het docentschap nastreefden. Toen de papieren omhoog werden gehouden zag ik vele malen ‘inspiratie’, ‘motivatie’, en ‘kennisoverdracht’ staan. Ik had ‘waanzin’ opgeschreven, wat tot een niet voorziene hilariteit bij mijn medestudenten leidde. Dat wordt de lolbroek van ons jaar, moeten zij gedacht hebben. [Lees verder op hard//hoofd]

Reacties

Caspar Jacobs op 28-06-2011 12:17
  Prachtig verhaal, Kasper. Heel herkenbaar ook. De beste leraren zijn niet zij die alles netjes volgens het boekje uitleggen, huiswerk opgeven en leerlingen zich misdragen eruitsturen, maar juist diegenen die een persoonlijke benadering gebruiken en een beetje gekte laten doorsijpelen in hun lessen.
 
Zo hebben we een wiskundeleraar die geheel zijn eigen regels kiest. Af en toe geeft hij ons zomaar vrij op vrijdagochtend of mogen we tien minuten eerder weg als we het laatste uur les hebben. Het proefwerkrooster volgt hij ook niet. Aan het einde van het jaar geeft hij een eindejaarsquiz, waarin niet alleen sinusfuncties en tweedegraadsvergelijkingen staan, maar ook vragen als 'uit welk land komt de ketchup' en 'welk land heeft SF als nummerbord'. Degenen met het meeste punten krijgen wat lekkers. Als je mobiel afgaat in de les moet je ook wat trakteren. Zijn strafregels zijn poëzie op zich. Tegelijkertijd blijkt uit elke les een liefde voor de wiskunde en voor het lesgeven. Zijn lessen zijn altijd ordelijk en we leren veel.
 
Een andere leraar, die Grieks geeft, vertelt vaak moppen waar alleen hij om moet lachen. Ook tekent hij vaak op het bord wat Homeros precies bedoelt met bepaalde passages, zonder dat hij daadwerkelijk kan tekenen (ooit hebben we een paar minuten naar een tekening moeten staren voordat hij begon uit te leggen dat hij diepte had getekend en het geen bovenaanzicht hoorde te zijn). De tafels moeten van hem altijd in een bepaalde opstelling, met een eilandje in het midden en daaromheen een hoefijzer. Laatst hebben we een weddenschap gedaan over hoeveel minuten het zou ophouden met regenen, waarbij we elke twee minuten de Ilias opzijlegden om uit het raam te kijken.
Kasper Hendrik van Royen op 28-06-2011 20:23
Leuk dit te horen uit de mond van een nog schoolgaande geest Caspar! Nu moet wel gezegd worden dat de school waar jij op zit en waar ik ook een blauwe middag in de banken heb mogen plaatsnemen - het Barlaeus - natuurlijk een broedplaats is van intellectuele waanzin. De onderwijsvormen die jij beschrijft zullen op steeds minder scholen worden geaccepteerd, maar daar blijft het. 
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl